Kako premagati stres z adaptogenimi rastlinami? – Ašvaganda, ginseng, rhodiola rosea

Naravna medicina je med ljudmi že vrsto let zelo priljubljena, sploh zaradi zdravilnih lastnosti rastlin, katere uvrščamo v kategorijo naravne medicine ali natančneje ajuverske medicine. Rastline s katerimi premagujemo stres, imenujemo adaptogene rastline, zato vam bom v tem prispevku poskušala približati, katere rastline uvršamo v to kategorijo.

Kakor že verjetno veste, je vaše telo zgrajeno tako, da kadarkoli se spopade z nekim stresom iz zunanjega okolja, začne sproščati hormon, ki ga imenujemo kortizol. Ob prepogostem sproščanju kortizola pa lahko naše stanje kar hitro napreduje v stanje kroničnega stresa, ki pa kasneje negativno vpliva na naše celostno zdravstveno stanje, kakor na pishično pa tudi na fizično.

Kaj so adaptogene rastline in kako z njimi premagujemo stres?

Sama sem se že velikokrat znašla v stresni situaciji in sem zato začela mrzlično prebirati vse raziskave in vse druge prispevke o tem, kako omiliti ta stres. Seveda sem odšla na internet po znanje s predhodno predpostavko, da želim najti nekaj kar bo popolnoma naravno, saj želim v svoje telo vnašati zgolj stvari, za katere vsaj približno vem, da mi ne bodo škodovale na dolgi rok.

Adaptogene rastline uvrščamo v poseben razred rastlin z zdravilnimi učinki. Z njimi uravnavamo, obnavljamo in ščitimo telo.

Zato sem naletela na kar nekaj rastlin, za katere naj bi bilo namreč vsesplošno znano, da  pomagajo pri samem spopadajnju s stresom in na splošno pomagajo pri boljši koncentraciji in vzdržljivosti, da lahko vsak dan opraviš vse opravke, brez težave. Torej, ker sem nekaj od teh rastlin uvedla v svojo vsakdanjo rutino, bi rada svojo izkušnjo delila. Seveda pa jih je tudi še nekaj, ki jih nisem poskusila, pa je morda dobro omeniti.

Adaptogene rastline, ki so mi pomagale omiliti stres

Moja osebna izkušnja

Moja osebna izkušnja z adaptogenimi rastlinami se je začela pol leta nazaj, ko sem redno vsak dan uživala prehranska dopolnila, in sicer:

  • Rhodiola Rosea  – 510 mg ekstrakta
  • Ginseng ali ženšen – 490 mg ekstrakta
  • Ginko biloba – 100 mg ekstrakta
  • Ashwagandha ali ašvaganda – 500 mg ekstrakta

Ta prehranska dopolnila sem pričela uživati iz že omenjenega razloga, želela sem omiliti učinek vsakodnevnega stresa na svojem vsespošnem počutju, hotela sem uravnati hormonsko neravnovesje (s katerim sem se spopadala zelo dolgo časa), med drugim pa sem hotela omiliti občutek žalosti in tesnobe, ki se mi zdi da je v današnjem času nekaj, česar se preprosto ne moreš izogniti.

S prstom ne morem pokazati na točno določeno prehransko dopolnilo, ki mi je pomagalo, vendar je moje osebno mišljenje, da je vsaka rastlina prispevala k počutju, ki ga imam sedaj. Po določenem obdobju sem pričela opažati, da se je moje hormonsko ravnovesje dodobra uravnalo. Že dolgo časa sem imela namreč težavo, da kadarkoli sem bila telesno aktivna je vsa vročica šla direktno v glavo. Kar pa seveda ni dobro, že iz samega razloga, da bi se morali ob telesni aktivnosti, potiti po celem telesu.

Poleg tega pa sem se ob vsakodnevnih opravilih pričela počutiti bolj umirjeno, vse sem opravljala z večjo lahkoto in predvsem bolj kvalitetno.

Prav tako pa so poleg vseh drugih pozitivnih učinkih, ki jih opažam, tudi moje misli dosti bolj jasne.

Azijski ginseng ali ženšen

Azijski ginseng ali ženšen je zelo dobro poznana adaptogena rastlina, ki jo uvrščajo med eno najbolj učinkovitih za premagovanje stresa.

Prav tako pa se njegova učinkovitost ne kaže le na področju premagovanja stresa, temveč tudi pri krepljenju imunskega sistema. Obstajajo različne vrste ginsenga, od azijskega ginsenga – ki pomaga pri odpravljanju ”brain fog-a”, uravnavanju krvnega sladkorja in pa tudi pri težavah z erekcijo pri moških. Poznamo tudi sibirijski ginseng, ki ga lahko uporabljamo tudi za zašičto pred prehladom in pri lajšanju okužb s herpesom.

Ginseng ni priporočljiv za otroke.

Ni pa ga priporočljivo jemati pred spanjem. Prav tako pa naj ne bi po napotkih zdravnikov, azijskega ginsenga jemali več kot tri mesece. Pri sibirskemu ginsengu pa je čas uporabe omejen le na dva meseca.

azijski ginseng ali ženšen
© PIXNIO – Pittillo Dan J

Sveta bazilika

Sveta bazilika je sestavni del ajuverdske medicine, s katero lahko pozdravimo vse od raznih okužb do kašlja in prehlada.

V zadnjih letih pa znanstvneki širiom sveta ugotavljajo, da ima sveta bazilika tudi protistresne lastnosti. (1)

Poleg protistresnih lastnosti pa si lahko s sveto baziliko pomagamo tudi pri visokem krvnem pritisku, pri glivičnih okužbah, pri začiti ledvic…

Sveta bazilika
@ Pixabay – Ahdurrani

Ashwagandha ali ašvaganda

Med adaptogene rastline pa uvrščamo tudi ašvagando, ki ima močan učinek na hormon imenovan kortizol.

Rezultati raziskave so pokazali, da je ašvaganda pomagala vsem tistim, ki so bili pod močnim stresom, kakor po tudi tistim pod manjšim stresom. V primerjavi s tistim, ki so dobili placebo tableto, se je tistim, ki so zažuili ašvagando nivo hormona kortizol zmanjšal za kar 30%. (2)

Ashwagandha ali ašvaganda
© Flickr – Dinesh Valke

Golostebelni sladki koren

Golostebelni sladki koren lahko poveča energijo skozi dan in pa tudi vzdržljivost, poleg tega pa pripomore tudi pri izboljšanju imunskega sistema. Naj bi pomagal tudi pri zniževanju visokega pritiska. Uživanje golostebelnega sladkega korena se načeloma priporoča v obdobju 12 tednov.

Prostovoljcem, ki so jemali korenino golostebelnega sladkega korena, so se nivoji hormona, povezanega stresom občutno zmanjšali. (3)

Golostebelni sladki koren
© Pixabay – Gate74

Rhodiola rosea ali navadni rožni koren

Rhodiola rosea ali navadni rožni koren je zelo učinkovit adaptogen, zaradi tega je deležen tudi visoke pozornosti iz strani znanstvenikov. Kakor druge adaptogene rastline pa rhodiola rosea ali navadni rožni koren v telesu ustvari biološko zaščito proti stresu.

V raziskavi iz leta 2009 so znanstveniki na Švedskem testirali učinek prehranskega dopolnila rhodiola rosea na ljudeh, ki so utrpeli kronični stres povezan z delom. Ugotovili so, da se jim ob rednem jemanju prehranskega dopolnila rhodiola rosea, dvignila sama storilnost, koncentracija in ob tem pa se jim je tudi nivo hormona kortizol, drastično upadel. (4)

Navadni rožni koren pa je pokazal pozitivne rezultate pri povečannju učinkovitosti na delovnem mestu, pri izgubi apetita, visokem krvnem pritisku, glavobolih in utrujenosti. (5)

Rhodiola rosea ali navadni rožni koren
© Pixabay – Monicore

Cordyceps ali kordiceps goba

Cordyceps ali kordiceps goba, reishi, shiitake in maitake gobe so glive z antioksidativnimi lastnostmi. Mogoče jih ravno ne moremo v klasičnem smislu uvrščati med adaptogene rastline. Vendar ima vsaka goba od zgoraj naštetih tudi močne pozitivne učinke, ko pride do uravnavanja stresnega hormona, kortizol.

Kordiceps gobo so v raziskavi testirali na moških, pri katerih se je nivo stresnega hormona, po testiranju, občutno zmanjšal. (6)

Cordyceps ali kordiceps goba
© Flickr – Björn S.
  • Vse trditve, ki so navedene v prispevku, so podkrepljene z raziskavami – vsaka raziskava je označena s številko na koncu trditve.
  • Moja osebna izkušnja je moja izkušnja in z njo želim le informirati moje bralce.
  • Pred uživanjem prehranskih dopolnil, omenjenih v prispevku pa se je priporočljivo pogovoriti z osebnim zdravnikom.

 

Morda vam bo všeč tudi